Mindenekelőtt le szeretném szögezni: A „távhőről leválás” valójában nem más, mint egy Magyarországon elterjedt szleng. Ilyen kifejezés már csak azért sem állja meg a helyét, mert az Európai Unióhoz való csatlakozásunk, illetve az energetikai piac liberalizációja óta érvényesül – érvényesülnie kellene – a „szolgáltató szabad megválasztása” elvének. Tulajdonképpen a szabad szolgáltató választás az oka annak, hogy a jogszabályokban nem találjuk meg a leválás szót, helyette ezzel találkozunk: „Általános közüzemi szerződés felmondása”.
Fel kívánom hívni a figyelmet arra, hogy a távhőről való leválás alfája, és omegája az, hogy az adott épületet a helyi gázszolgáltató fizikailag ki tudja-e szolgálni. Számos nagyvárosban az önkormányzatoknak sikerült elérnie, hogy a gázszolgáltató ne legyen hajlandó gázt szolgáltatni abban az esetben, ha az épületben távfűtés működik. De miért is? A válasz egyszerű: az önkormányzatok szinte mindig többségi tulajdonosok a távhőt szolgáltató társaságban. Mint tulajdonosnak pedig alapvető üzleti érdeke, hogy minden fegyvert bevessen, legyen az akár erkölcsös, akár nem. Példaként említhető az a közelmúltban nagy port kevert eset, mely szerint a Főváros rendeletben tiltotta meg, hogy a felhasználó felmondja a távhővel kötött közüzemi szerződését. Az Alkotmánybíróság tavaly májusban hozott határozatában megsemmisítette a fenti döntést, így a továbbiakban már Budapesten – és amennyiben van olyan települési önkormányzat ahol szintén bevezettek hasonló tilalmakat ott is – elhárult az akadálya, hogy a fogyasztók bármilyen más műszakilag elfogadott fűtési rendszerre térjenek át – meghatározott feltételek teljesítése mellett.
Nézzük meg tehát dióhéjban, hogy mit mond a jogszabály a leválás menetét illetően. Amennyiben az egész társasház le kíván válni a meglévő rendszerről, úgy első lépésben a távhőszolgáltatóval a határozatlan időre kötött közüzemi szerződést kell felmondania. A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény értelmében a megszűnés feltétele, hogy a társasház teljesítsen meghatározott jogszabályi kritériumokat. Ezek közül talán a legfontosabb az, hogy a leváláshoz a tulajdonostársak legalább 4/5-ének olyan hozzájárulása, amelyet közgyűlési határozatba foglalnak. A szerződés felmondása nem okozhat jelentős kárt senki más számára, nem korlátozhatja mások tulajdonosi, használói bérlői jogait. Természetesen a társasháznak kell viselnie azokat a költségeket, amelyek a felhasználói berendezéseknek a műszaki átalakításával merülnek fel. További kritérium, hogy a szerződés felmondását a meglévő rendszer műszaki megoldásának lehetővé kell tennie. Ezeknek a feltételeknek a fenn állásáról a Társasháznak írásban kell nyilatkoznia a szolgáltató felé.
Fentiektől eltérő esetet képez, amikor nem az egész Társasház, hanem csak az épület valamely része kíván kilépni a közüzemi szolgáltatásból. Erre csakis úgy van lehetőség, ha nem a közüzemi szerződés megszüntetését, hanem a módosítását kezdeményezik a szolgáltatónál. Kezdeményezni viszont az adott társasháznak és az épületrész tulajdonosának együttesen kell, és ez esetben nem elég a tulajdonostársak 4/5-ének a hozzájárulása, hanem a tulajdonosok 100%-ának kell hozzájárulnia, ráadásul az új fűtési rendszernek a már meglévő felhasználói berendezésektől függetlenül üzemeltethetőnek kell lennie.