Itt a nyár, eljött a nyaralás ideje. Mostanában sokat hallhatunk a repülés bonyodalmairól és ügyfelem is egy ilyen helyzettel kapcsolatban keresett meg. Az eset áttekintésével ma egy repülőtérre látogatunk el és megnézzük milyen hasznos lehet egy kis jogtudatosság.
Történt, hogy ügyfelem gépe sok-sok órás késéssel, a várt időpontot követő napon indult csupán. Ügyfelem családjával ezidő alatt – nem volt mit tenni – a reptéren rostokolt. Nyilván megszomjaztak, megéheztek és a hosszas várakozás során kényelmetlen álomra hajtották fejüket. Mindnyájan el tudjuk képzelni a szituációt. Senki sem szeretné így kezdeni, vagy így befejezni a várva-várt nyaralását. Ilyen esetekben jól jön az utasbiztosítás, azonban erről sokszor megfeledkezünk, ahogy ügyfelem is tette. Azzal a kérdéssel fordult hozzám, hogy mégis mit tehet, kaphat valamilyen kártérítést, így utasbiztosítás nélkül is?
Van egy EU-s rendelet, ami alapján, ha az EU-ból (plusz Norvégia, Izland Svájc) induló járattal kapcsolatban ér minket ilyen jellegű sérelem, kaphatunk kártérítést. Sőt bizonyos esetekben a légitársaság köteles nekünk ételt, italt és szállást biztosítani! Amennyiben nem az EU-ból indul a gépünk, mindezek akkor is vonatkozni fognak rá, ha az EGT-ben regisztrált légitársaságot választottunk.
Késés esetén három lehetőségünk van:
- Hosszú késés esetén (ez 2 órát vagy annál többet jelent és függ az utazás hosszúságától) utasként jogosultak vagyunk díjmentes étkezésre és frissítőkre. A mai telefonok mellett már nem igazán releváns, de még két ingyenes faxot vagy e-mailt is elküldhetünk.
- Amennyiben az indulás várható időpontja a következő napra nyúlik át, úgy ezeken felül a légitársaságnak szállodai elhelyezést is biztosítania kell, illetve az oda és repülőtérre való visszajutást is.
- Ha legalább 5 órás a késés, akkor választhatjuk a jegyár teljes visszafizetését, vagy adott esetben az első indulási pontra visszatérő légi járaton történő elhelyezést.
Most, hogy tudjuk, milyen opcióink vannak, térjünk vissza a repülőtérre. Ügyfelem arról számolt be, hogy egy pohár vízzel nem kínálta meg őket senki, nem, hogy elszállásolással. Ilyen esetben jön képbe a jogtudatosság. Tudnunk kell, hogy mi jár nekünk, és megtenni az extra lépést és kezdeményezni, hogy meg is kapjuk azt. Amennyiben a légitársaságunknak van információs pultja, vagy egyéb kihelyezett képviselete, bátran forduljunk hozzájuk. Azonban megesik, hogy nem találunk semmi hasonlót, de ilyenkor se essünk kétségbe. Tegyük el gondosan a várakozási idő alatt vásárolt italok és ételek számláját. Arra viszont figyeljünk, hogy csak azért, mert „más fogja fizetni” (utólag!) ne essünk túlzásokba, tehát a szokásostól ne válasszunk szándékosan nagyobb luxust kínáló termékeket, hiszen a kártérítés sem végtelen. Amennyiben szállást is igénybe kell vennünk, azzal is ugyanez lesz a menet. Kérjünk bizonylatot a taxiban és a szállodában is és ne most rúgjunk ki a hámból!
A begyűjtött számlákat végül el kell juttatnunk a légitársaságnak és ők a kártalanítás szabályainak megfelelően (annak keretein belül) gondoskodni fognak a költségeink megtérítéséről. Amennyiben nem, úgy hívjuk fel ügyvédünket, jogi tanácsadónkat! 😊
Fontos szem előtt tartani, hogy nem a repülőtérrel, hanem a légitársasággal állunk szerződéses viszonyban, hiszen tőlük vásároltuk meg a jegyünket. Így igényeinket is a légitársasággal szemben fogjuk tudni érvényesíteni!
(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja).