ügyvéd, felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó, energetikai szakjogász

Repülőtéri kalamajkák – késik a gépem

Itt a nyár, eljött a nyaralás ideje. Mostanában sokat hallhatunk a repülés bonyodalmairól és ügyfelem is egy ilyen helyzettel kapcsolatban keresett meg. Az eset áttekintésével ma egy repülőtérre látogatunk el és megnézzük milyen hasznos lehet egy kis jogtudatosság.

Történt, hogy ügyfelem gépe sok-sok órás késéssel, a várt időpontot követő napon indult csupán. Ügyfelem családjával ezidő alatt – nem volt mit tenni – a reptéren rostokolt. Nyilván megszomjaztak, megéheztek és a hosszas várakozás során kényelmetlen álomra hajtották fejüket. Mindnyájan el tudjuk képzelni a szituációt. Senki sem szeretné így kezdeni, vagy így befejezni a várva-várt nyaralását. Ilyen esetekben jól jön az utasbiztosítás, azonban erről sokszor megfeledkezünk, ahogy ügyfelem is tette. Azzal a kérdéssel fordult hozzám, hogy mégis mit tehet, kaphat valamilyen kártérítést, így utasbiztosítás nélkül is?

Van egy EU-s rendelet, ami alapján, ha az EU-ból (plusz Norvégia, Izland Svájc) induló járattal kapcsolatban ér minket ilyen jellegű sérelem, kaphatunk kártérítést. Sőt bizonyos esetekben a légitársaság köteles nekünk ételt, italt és szállást biztosítani! Amennyiben nem az EU-ból indul a gépünk, mindezek akkor is vonatkozni fognak rá, ha az EGT-ben regisztrált légitársaságot választottunk.

Késés esetén három lehetőségünk van:

  • Hosszú késés esetén (ez 2 órát vagy annál többet jelent és függ az utazás hosszúságától) utasként jogosultak vagyunk díjmentes étkezésre és frissítőkre. A mai telefonok mellett már nem igazán releváns, de még két ingyenes faxot vagy e-mailt is elküldhetünk.
  • Amennyiben az indulás várható időpontja a következő napra nyúlik át, úgy ezeken felül a légitársaságnak szállodai elhelyezést is biztosítania kell, illetve az oda és repülőtérre való visszajutást is.
  • Ha legalább 5 órás a késés, akkor választhatjuk a jegyár teljes visszafizetését, vagy adott esetben az első indulási pontra visszatérő légi járaton történő elhelyezést.

Most, hogy tudjuk, milyen opcióink vannak, térjünk vissza a repülőtérre. Ügyfelem arról számolt be, hogy egy pohár vízzel nem kínálta meg őket senki, nem, hogy elszállásolással. Ilyen esetben jön képbe a jogtudatosság. Tudnunk kell, hogy mi jár nekünk, és megtenni az extra lépést és kezdeményezni, hogy meg is kapjuk azt. Amennyiben a légitársaságunknak van információs pultja, vagy egyéb kihelyezett képviselete, bátran forduljunk hozzájuk. Azonban megesik, hogy nem találunk semmi hasonlót, de ilyenkor se essünk kétségbe. Tegyük el gondosan a várakozási idő alatt vásárolt italok és ételek számláját. Arra viszont figyeljünk, hogy csak azért, mert „más fogja fizetni” (utólag!) ne essünk túlzásokba, tehát a szokásostól ne válasszunk szándékosan nagyobb luxust kínáló termékeket, hiszen a kártérítés sem végtelen. Amennyiben szállást is igénybe kell vennünk, azzal is ugyanez lesz a menet. Kérjünk bizonylatot a taxiban és a szállodában is és ne most rúgjunk ki a hámból!

A begyűjtött számlákat végül el kell juttatnunk a légitársaságnak és ők a kártalanítás szabályainak megfelelően (annak keretein belül) gondoskodni fognak a költségeink megtérítéséről. Amennyiben nem, úgy hívjuk fel ügyvédünket, jogi tanácsadónkat! 😊

Fontos szem előtt tartani, hogy nem a repülőtérrel, hanem a légitársasággal állunk szerződéses viszonyban, hiszen tőlük vásároltuk meg a jegyünket. Így igényeinket is a légitársasággal szemben fogjuk tudni érvényesíteni!

(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja).

Konkrét kérdése merült fel? A blogot érintő ötlete, javaslata van, vagy csak egyszerűen ki akarja fejteni a témával kapcsolatos véleményét? A „Szólj hozzá!” feliratra kattintva kommenteljen, vagy írjon e-mailt a drkovacsnorbert@drkovacsnorbert.hu e-mail címre!

Szólj hozzá!

BLOG

keresés a blogban
legújabb bejegyzések
archívum

Hírlevél

Szeretne többet olvasni arról, hogyan kerülhet ki a jogi útvesztőből?
Iratkozzon fel és értesítem, ha új tartalommal frissül a jogi tudástár!

Feliratkozásával elfogadja, hogy aktualitásokról hírlevelet küldünk. Viszont garantálom, hogy az Ön adatait kizárólag kapcsolattartási célokra használom, melyeket az Adatkezelési tájékoztató tartalmaz. A Feliratkozás során megadott adatait nem adom tovább egyéb marketing célra.

amikor már nem elég egy blog

Van az a pont, elérkezik az a pillanat, amikor a blogok és leírások pörgetése már nem ad megfelelő vagy személyre szabott biztos megerősítést egy-egy jogi kérdésben.

Segítsen, hogy segíthessek. Érdekes jogi kérdéseket várok, akár publikálásra, vagy akár személyes konzultáció keretein belűl jogi tanácsadásra.

Időpont-egyeztetés személyes konzultációra

Amennyiben jogi tanácsadásra, vagy képviseletre van szüksége, kérem vegye fel velem a kapcsolatot. Örömmel látom Önt is belvárosi ügyvédi irodám ügyfelei között!