Az elmúlt napokban több önkormányzati ügyfelem is megkeresett a 354/2022. (IX.19.) Korm. rendelet kapcsán, hogy rájuk ez vonatkozik-e, miként is vonatkozik, milyen kötelezettségeket teremt rájuk nézve. Így mai cikkemben ezt a kérdést járom körbe.
Alapvetően a fenti rendelet nem terjedt ki az önkormányzatokra, de a 380/2022. (X.5.) Korm. rendelet kiterjesztette ezt az önkormányzatokra és költségvetési szerveire is.
A kérdésben nagyon fontos a szerződött mennyiség és a minimális mennyiség fogalmának ismerete. Ezt egy példán keresztül a legkönnyebb elmagyarázni.
Tegyük fel, hogy a földgázkereskedővel 10.000 m3 földgáz-mennyiségre kötünk szerződést. A szerződésünkben ki fogunk kötni egy százalékos „eltérési határt” amennyivel a szerződött mennyiségnél többet vagy kevesebbet vételezhetünk, ez most legyen 20%.
Ez tehát azt jelenti, hogy amennyiben mégsem sikerült m3-ra pontosan kiszámítanunk a fogyasztásunkat akkor sem vagyunk olyan nagy bajban. Ha mondjuk enyhébb volt a tél, mint vártuk és nem fogyasztottunk annyit, akkor csak 8.000 m3 -t vagyunk kötelesek átvenni. Ellenkező esetben, ha mégsem elég a 10.000 m3 akkor viszont 12.000 m3-ig vételezhetünk majd pluszban.
Tehát a szerződött mennyiség mindig az az érték lesz, amit a földgáz-kereskedelmi szerződésünkben kikötöttünk. A minimális mennyiséget ebből az értékből számíthatjuk ki, tehát az a szerződött mennyiség mínusz az „eltérési határunk” lesz.
A 354/2022. (IX.19.) Korm. rendelet ennek a határnak az értékét módosítja. Tehát nem megtakarítási kötelezettséget teremt, hanem azt lehetővé teszi akként, hogy a minimális mennyiséget a szerződött mennyiség 75%-ra teszi. A megtakarítási kötelezettséget, ha van ilyen, azt más normatíva szabályozza.
A rendelet tehát „belenyúl” a meglévő földgáz-kereskedelmi szűrődésekbe. Az érintett feleknek ezzel kapcsolatban nincs tennivalójuk. Csupán annak kell nyilatkoznia, aki a rendelettől eltérően a szerződésben lévő minimális mennyiséget kívánja érvényesíteni, amit akkor célszerű megtenni, ha ez a mennyiség a 75%-nál is kedvezőbb.
A rendelet továbbá kizárja a Ptk. által biztosított bírói utat is. A földgázkereskedő ugyanis a földgáz-kereskedelmi szerződés minimális földgáz- mennyiségre tekintetében nem kérheti a bíróságtól a szerződés módosítását, illetve a szerződéstől nem állhat el erre az okra hivatkozva.
Összegezve tehát, a fenti rendelet lehetőséget teremt az önkormányzatok számára megtakarítások eszközölését a földgáz-kereskedelmi szerződésük tükrében. Nem ír elő nyilatkozati kötelezettséget, azonban azok, akiknek a 75%-os minimális mennyiségnél kedvezőbb feltételeket tartalmaz a szerződésük, nyilatkozhatnak, hogy ezzel a kedvezőbb minimummal kívánják fenntartani azt.
(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja).